#töissäsavonlinjalla: Pekka Havukainen

Esittely on osa Savonlinjan somejoulukalenteria, joka julkaistaan Facebookissa joka päivä, aina jouluaattoon saakka. Käy tutustumassa myös joulukalenterin muihin luukkuihin Savonlinjan Facebook-sivulla!

Savonlinjan ensimmäisessä joulukalenterin luukussa pääsemme tutustumaan hieman enemmän mieheen, joka on työskennellyt Savonlinjan palveluksessa kunnioitettavasti jo yli 50 vuoden ajan.

Pekka Havukainen on Savonlinjan pitkäaikainen linja-autonkuljettaja. Työura alkoi elokuun 20. päivänä vuonna 1971 Savonlinnalaisen Linja-Ruponen Oy:n palveluksessa. Ennen linja-autonkuljettajan uraa Pekka työskenteli kotitilallaan maatilan töissä ja pari vuotta tuli istuttua myös maitoauton ratissa. Kun ura linja-autonkuljettajana alkoi, ei vapaa-aikakaan käynyt tylsäksi – 33 vuoden ajan kotitilalla kasvatettiin samalla myös lihakarjaa.

Linja-Ruposen aikaan liikennöitävänä oli paljon tilausajoja ja 90-luvulla ajettiin paljon matkoja myös Venäjälle. Vilkkaimpina kesinä Venäjällä oltiin jopa 45 vuorokautta erilaisissa ajoissa. Myös Pietarin matkat tulivat Pekalle tutuksi ja niitä ajettiin aina koronan alkuun saakka. Matkoilla on nähnyt ja kokenut monia sellaisia paikkoja, jotka olisi muuten jääneet käymättä.

Koko pitkään työuraan on mahtunut jos jonkinlaista tapahtumaa. Työ on ollut monipuolista ja tilausajojen lisäksi Pekka on ollut ajamassa myös monia erilaisia reittilinjoja – monipuolisuus onkin juuri yksi niistä syistä, miksi Savonlinjalla on viihtynyt hyvin. Tällä hetkellä hän työskentelee Kiteen varikolla tarvittaessa töihin kutsuttavana työntekijänä. Kiteen varikon alueella työskentelee noin kymmenkunta kuljettajaa.

Pitkän työuran salaisuudeksi Pekka kertoo, että  asiat on aina hoitunut kuten on pitänytkin. Työnantajana Savonlinja on hoitanut maksut oikein ja ajallaan, sekä toiminut aina lakien ja sääntöjen mukaisesti. Molemminpuolinen joustavuus on tehnyt työnteosta helppoa ja pitänyt yrityksessä. Vuosien aikana on huomattu, että monet työnantajaa vaihtaneet ovat jossakin vaiheessa palanneet mielellään takaisin Savonlinjalle.

Myös vaikeita tilanteita on sattunut pitkällä uralla eteen. Tilausajomatkalla Kemijärvellä päihtynyt henkilöautoilija ajoi päin bussia, kun Pekka istui ratissa. Onneksi tilanteeseen ehti reagoida ja pahimmalta onnettomuudelta selvittiin väistämällä hieman alta pois. Autovahinkoja tuli, mutta kaikki osapuolet selvisivät tilanteesta muuten ehjin nahoin. Matka jatkui kohti Saariselkää vara-auton turvin ja loppumatka sujui onnistuneesti.

Arkeaan Pekka viettää Kiteenlahdella kotitilallaan, jossa hän on asunut vuodesta 1987. Koti sijaitsee järven rannalla ja siellä hänen kanssaan viihtyy oman koiran lisäksi välillä myös tyttären koira. Vapaa-ajalla aika kuluu harrastusten parissa. Kesällä kierretään ammuntakilpailuja ympäri Suomen, syksyisin marjastetaan ja metsästetään. Myös kalastaen aika kuluu mukavasti.

Joukkoliikenteen suuret muutokset ovat näkyneet vuosien aikana myös omassa työssä. Moni asia on mennyt eteenpäin ja esimerkiksi matkustajien rahastaminen autoissa on kehittynyt paljon. Ennen rahojen tilityksiä ja matkustajalaskentoja tehtiin manuaalisesti, nykyään kaikki toimii verkossa. Pekan mukaan juuri mikään ei kuitenkaan ole vaikeutunut, mutta oma asenne pitää olla kunnossa siihen, että joskus joutuu opettelemaan uutta.

”Olen erittäin iloinen ja kiitollinen, että olen saanut olla töissä näinkin pitkään. Olen viihtynyt hyvin Savonlinjalla ja on ollut tärkeää, että töitä on päässyt tekemään myös eläkkeellä. Matkoilla on päässyt mukaan sellaisiin paikkoihin, joissa ei olisi muuten tullut käytyä. Todella mahtavia reissuja”, Pekka kertoo.

Tiesitkö? Savonlinja-yhtiöt osti 49 % Linja-Ruponen Oy:n osakekannasta vuonna -77 ja myöhemmin vuonna -82 myös loput yhtiöstä. Yrityskaupan myötä siirtyi sata linja-autoa ja noin 160 kuljettajaa. Tämä yrityskauppa merkitsi myös sitä, että Savonlinja-yhtiöt kasvoi tällöin Suomen suurimmaksi yksityiseksi bussiyhtiöksi. Savonlinjan aikaisemmista tytäryhtiöistä Linja-Ruposen liikennettä hoiti Linja-Karjala Oy.