Hyvä tietää

Heräsikö sinulla kysyttävää? Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiimme alla olevasta valikosta.

Jos et löydä vastausta, ota meihin yhteyttä puhelimitse 015 7600 700 (ma–pe klo 8.00–16.00) tai yhteydenottolomakkeella.

Millaiset ovat matkustusohjeet korona-aikana?

Suosittelemme, että matkustajat noudattaisivat viranomaisten ohjeita kasvomaskien käytöstä. Useissa autoissamme on myytävänä kasvomaskeja asiakkaille. Ajankohtaiset ohjeet matkustamiseen ja maskien käyttöön liittyen löydät THL verkkosivuilta.

  • Tule kyytiin vain terveenä
  • Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta
  • Pidä 2m turvaväli
  • Huolehdi riittävästä istumaetäisyydestä
  • Nouse kyytiin etuovesta ja poistu takaovesta
Voiko lemmikin ottaa mukaan matkalle, mitä se maksaa?

Lemmikkieläimiä voi kuljettaa Savonlinjan busseissa. Tavanomaisia ja vaarattomia lemmikkejä kuljetetaan bussissa saattajan kanssa ja hänen vastuullaan, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimen kanssa sijoitutaan bussissa aina auton takaosaan, jotta niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan.

Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Savonlinja perii lemmikeistä 5 €:n maksun. Opas- tai avustajakoirasta ei peritä erillistä maksua.

Voinko ottaa polkupyörän matkalle?

Voit valita Matkahuollon verkkokaupassa lipun oston yhteydessä lisäpalveluna myös polkupyörän. Pyörä kuljetetaan auton tavaratilassa. Polkupyörien enimmäismäärä on 1 pyörä/henkilö ja vuorosta riippuen pyöräpaikkoja on saatavilla 1-2 kpl. Suojaathan pyöräsi kuljetuksen ajaksi asianmukaisella tavalla. Maksu polkupyörästä on 10€.

Voiko matkalipun perua tai vaihtaa toiselle vuorolle?

Nettilippujen osalta noudatamme Matkahuollon käyttö- ja matkustusehtoja. Lippu on mahdollista peruuttaa 24h ennen matkustusajankohtaa Nettilipun peruutuslomakkeen kautta 9€ palvelumaksua vastaan. Tarkempia tietoja asiasta löydät täältä.

Minkä ikäisen lapsen voi laittaa yksin linja-automatkalle?

Emme ole asettaneet tiettyä ikärajaa yksin matkustaville lapsille, vaan luotamme vanhempien harkintakykyyn asian suhteen. Kuljettaja ei pysty huolehtimaan yksin matkustavista lapsista matkan aikana ja lisäksi hän saattaa poistua autosta matkan aikana esimerkiksi rahdin tekoa varten. Paras istumapaikka lapselle on välittömästi kuljettajan takana olevilla penkkiriveillä.

Toivomme, että aikuinen toimii lapsen saattajana linja-autoon ja määränpäässä aikuinen noutaa lapsen pois linja-autosta. Verkkosivujemme kautta voit ladata lapselle  lapsipassin mukaan matkalle.

Kulkeeko vuoro pysäkin X tai paikkakunnan Y kautta?

Matkahuollon verkkokaupassa voit hakea matkaa lähtöpaikan, määränpään ja päivämäärän mukaan. Sen kautta voit nähdä matkalla olevat pysäkit ja paikkakunnat. Matkoja voi tarkastella ilman lipun ostoa.

Täytyykö matkalippu ostaa etukäteen?

Ei tarvitse. Lipun voi ostaa myös suoraan kuljettajalta kyytiin noustessa. Huomioithan, nettilipulla varmistat paikkasi autosta. Toivomme, että asiakkaat varaavat aina tasarahan maksua varten. Vältä 50 euron ja sitä suurempia seteleitä, sillä kuljettajan vaihtokassa on rajallinen.

Miten pysäytän bussin kyytiin noustaessa tai bussista poistuessa?

Pyrkiessäsi kyytiin pysäytä bussi hyvissä ajoin kättä nostamalla ja varaa valmiiksi lippu tai sopiva raha. Pimeän aikaan taskulampun valo tai heiluva heijastin auttaa kuljettajaa huomaamaan Sinut pysäkillä. Halutessasi poistua bussista paina pysähtymisnappia hyvissä ajoin. Näin toimimalla helpotat kuljettajan työtä ja nopeutat muiden matkantekoa.

Palaute, ongelmatilanteet ja vahingonkorvaukset

Kaikki palautteet käsitellään 1-5 arkipäivän kuluessa ja asiakkaalle vastataan, mikäli asiakas on jättänyt palautteeseen vastauspyynnön. Korvaamme asiakkaalle virheellisestä tai puutteellisesta toiminnastamme aiheutuvan välittömän kulun. Maksun palautuksista ja vahingonkorvauksista neuvotellaan aina tapauskohtaisesti. Matkustajan ja kuluttajan oikeuksiin noudatetaan voimassa olevaa Suomen lainsäädäntöä.

Matkatavaroiden katoamis- ja vahingoittumistapauksissa vastuumme on rajoitettu siten, että korvaamme enintään 20 euroa/kg. (Tiekuljetussopimuslaki 23.3.1979/345 32§).

Varaamme oikeuden Force Majeure -syistä (ylivoimaisista esteistä) johtuviin myöhästymisiin ja peruuntumisiin. Emme ole liikenteessä yksin, emmekä voi yksin vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. Liikennetilanteet voivat aiheuttaa mahdollisen viivästymisen.

Tavoitteemme on, että asiakkaidemme jatkoyhteydet onnistuvat. Vaihtoyhteydet tulee varmistaa ennen matkan varaamista tai ennen matkan aloittamista. Kuljettajalta saa lisätietoa vaihtoyhteyksistä. Savonlinja vastaavat jatkoyhteyksistä, jotka löytyvät yhtiön aikatauluista tai ovat matkahuollon aikataulujärjestelmään ilmoitettu vaihtoyhteyksinä. Näissä vaihtoyhteyksissä yhtiön tulee olla vähintään toisen yhteysvälin suorittaja. Asiakkaan on hyvä huomioida, että muiden joukkoliikennemuotojen jatkoyhteydet eivät valitettavasti aina jää odottamaan mahdollisesti myöhässä olevia linja-autovuoroja.

Mikäli asiakas on itse tehnyt matkaketjun eri vuoroja yhdistelemällä, ei Savonlinja-yhtiöt vastaa katkenneista jatkoyhteyksistä, eikä niistä aiheutuneista lisäkuluista. Asiakkaan tulee ennen matkaa (tai ennen matkan varaamista) varmistaa vaihtoyhteyden toimivuus tällaisissa tapauksissa. Vaihtoyhteydestä on aina ilmoitettava kuljettajalle ennen matkan alkua. Mahdollisissa ongelmatilanteissa yhtiö antaa jatko-ohjeet ja mahdollisen luvan korvaavien kuljetusten käyttämiselle.

Matkustajan on omalta osaltaan pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää
parhaansa mukaan ja ongelmatilanteissa otettava heti yhteyttä linja-
autoyhtiöön. Asiakkaan omatoimisesti tilaamat palvelut ongelmatilanteissa ovat asiakkaan vastuulla ja asiakas vastaa itse tilaamiensa jatkoyhteyksien kustannuksista. Toivomme, että asiakkaamme ottavat tämän huomioon suunnitellessaan matkaa, johon sisältyy jatkoyhteys.